Argos en De Groene Amsterdammer: Politieke partijen verknocht aan online microtargeting

Onderzoeksjournalistieke platformen Argos en De Groene Amsterdammer stellen met publicaties het problematische gebruik van online campagnemogelijkheden tijdens verkiezingen aan de kaak. Zo kwamen de platformen afgelopen woensdag 22 april met publicaties over de online campagnestrategie die ook wel “microtargeting” wordt genoemd. De Groene Amsterdammer bestempelt de mogelijkheden die platformen zoals Facebook te bieden hebben ‘te verleidelijk’ voor politieke partijen.

De verleiding geldt voor zowel de landelijke als lokale politiek. Zo zou Forum voor Democratie (FvD) twee miljoen euro hebben besteed aan online campagnes, waaronder 1,1 miljoen euro aan campagnes voor de Provinciale Statenverkiezingen waar FvD als grootste partij uit de bus kwam. Het lokale D66-kantoor in Den Haag zou ook verregaande microtargetingstrategieën hebben toegepast tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

Zo meldt Argos dat de Haagse D66-afdeling specifieke doelgroepen, waaronder jonge Marokkaanse moeders, studenten en de lgbtq-gemeenschap, selecteerde om gericht op te adverteren. partijen zouden weinig kwijt willen over deze praktijken, ondanks dat ze vooralsnog geheel conform de wet blijken te zijn. Naast dat deze online mogelijkheden vraagtekens opbrengen over de waarborgen van online privacy en het verzamelen van gegevens van internetgebruikers, hoeven ze op zich geen vloek te vormen voor de democratie. Wetenschappers geven aan dat, mits onze privacy wordt gewaarborgd, microtargeting een legitieme techniek kan zijn voor het bereiken van kiezers.

*

Terug