Trendwatching: Campagnes Kamerverkiezingen 2017 steeds meer online

Politieke partijen lijken ook steeds vaker online burgers aan te willen spreken. Sinds dit voorjaar zijn de PvdA en VVD op videodienst Snapchat te vinden. Ook GroenLinks en de Piratenpartij lieten in functieprofielen voor nieuwe medewerkers doorschemeren aan Snapchat te gaan beginnen.

Het medium Instagram, dat gebruikers vooral via foto’s laat communiceren, wint ook aan populariteit bij politieke partijen. Zes van de elf zittende partijen in de Kamer hebben een account op de fotodienst.

Facebook werd voor de campagnes rondom de Tweede Kamerverkiezingen in 2012 al gebruikt, maar is voor sommige partijen nu het belangrijkste online medium. Zo postte de PVV haar verkiezingsprogramma eerst op Facebook, alvorens het via andere kanalen te presenteren. Ook VVD-leider Mark Rutte ging, na de bekendmaking van zijn lijsttrekkerschap van de partij, live in gesprek met gebruikers op de site.

Berichtenmedium Twitter is in politiek Nederland onverminderd populair. Volg daar de verkiezingen via onze Twitterlist.

Wilt u alles mee krijgen rondom de verkiezingen? Kijk dan op onze overzichtspagina voor links naar alle sociale media-accounts van de partijen.

Foto: Jason Howie

Terug